Leg & kreativitet
Projektundervisning lærer eleverne, at omsætte viden til handling.
Den traditionelle fagundervisning og den projektbaserede undervisning går hånd i hånd og supplerer hinanden. Eleverne arbejder i dybden med fagene og med fagenes kreative sider og formidling af læring.
Pædagogisk tilgang
Vi tror på, at børn lærer bedst, når læring er meningsfuld og engagerende og foregår i trygge rammer. Derfor arbejder vi projektbaseret, kreativt og med en tæt relation mellem elev og lærer.
Projektbaseret læring
Fra 0. til 9. klasse arbejder eleverne i temaer, hvor fag smelter sammen om virkelige spørgsmål. De researcher, bygger prototyper, præsenterer og reflekterer – og oplever, at deres idéer har værdi uden for klasselokalet.
Kreative udtryksformer
Teater, film, musik og kunst er faste ingredienser i hverdagen. Kreative fag giver plads til at lege med form og fortælling og styrker evnen til at tænke nyt på tværs af alle skolefag.
Nærvær & feedback
Med én klasse pr. årgang kender lærerne hver elev. Løbende dialog, og elevsamtaler giver klar retning – og tryghed til at tage chancer, lære af fejl og vokse.
Undervisningen
Bred faglighed
På Albertslund Lille Skole møder eleverne en varieret undervisning, både almindelig undervisning i grundskolens obligatoriske fag og projektbaseret undervisning, hvor fagene kommer i spil i større tematiske og/eller tværfaglige forløb. Alle klasser har i deres skema et ”projektbånd”, der strækker sig over ugen.
Projektundervisningen omfatter også længerevarende og mere intensive forløb med udgangspunkt i ”Projektbaseret Læring” (PBL), der er en procesorienteret pædagogisk-didaktisk metode, hvor eleverne lærer ved at løse virkelighedsnære problemer/udfordringer. I projekt er eleverne oftest blandet på tværs af årgange i afdelingen.
To gange om året har vi fælles emneuger, der omfatter deltagelse af alle børn fra 0.-9. klasse. Her er eleverne delt ind i større aldersintegrerede grupper på tværs af årgangene.
Hvordan lærer man på ALS?
På ALS foregår læring som en aktiv og social proces
Eleverne forventes at deltage aktivt i undervisningen. Vi tror på, at engagement og ansvarlighed vokser, når eleverne har reelle muligheder for at påvirke og have en holdning til, hvad de lærer,
og hvordan de lærer det. Derfor er det et vigtigt mål for undervisningen, at de oplever ejerskab, indflydelse og anerkendelse i deres skolehverdag.
I projekterne lærer eleverne at være aktive deltagere i egen læringsproces, hvor de selvstændigt eller i grupper undersøger, analyserer, og forsøger at løse problemerne, ofte med udgangspunkt i et konkret problem eller en case. Projekterne har ikke bare fokus på faglig læring og tilegnelse af faglig viden, men også på samarbejde, elevdeltagelse, feedback-processer og refleksion over egen/andres læring, samt på formidling af viden.
Vi kombinerer klassiske skolefag med tværfaglige temaer, så matematik møder naturen, dansk finder vej til scenen, og science bliver håndgribeligt i projekter, der rækker ud i verden.
”Lige børn leger bedst?
Projekt i indskolingen; Hvad der sker inde i hjernen, når man oplever store følelser, såsom vrede og glæde, og hvordan håndterer man disse? Mål: At udvikle et fælles sprog, som eleverne kan bruge, når følelserne løber af med en.
Fælles PBL-projekt: ”Fremtiden
Her undersøges en bred vifte af nysgerrige spørgsmål som f.eks.; Hvordan ser fremtidens digitale univers ud? Hvordan kan vi gøre verden mere sjov og munter? Hvordan kan små ting, vi gør, gøre en stor forskel for verden?
Teaterprojekt
Hvert år gennemføres teaterprojekt i alle afdelinger. Eleverne står for manuskript og skuespil, og på mellemtrin og overbygning også for musik og teknik.
Filmprojekt
Overbygningen gennemfører årligt et filmprojekt. Med fagprofessionel hjælp udefra, introduceres eleverne til kortfilmsgenren, og til specifikke greb forbundet til genren. Afslutningsvis vises filmene i den lokale biograf, og den/de bedste film kåres.
Identi-ALS
Identitet: Hvem er vi - hvem er jeg? Et projekt på mellemtrinnet om individuel og kollektiv identitet (klassen, mellemtrinnet, skolen), herunder om at skabe identiteter gennem fortællinger. Præsentation for kommende forældre på skolen.
Den "godeste" legeplads
Et legeplads-projekt i indskolingen, hvor børnene udvikler egne ideer til bedre legemuligheder. Hvilken legeplads kunne vi tænke os? Hvad har vi egentlig brug for? Hvad skal legepladsen kunne?
“Når børn får lov til at undersøge, bygge og præsentere, så vokser både fagligheden og deres tro på egne evner”
Thomas Holberg Wied
Skoleleder
Fag på tværs
Når fag og årgange krydser hinanden
Vi bruger fællesskabet aktivt i undervisningen. Når ældre elever forklarer faglige pointer til yngre, bliver de selv klogere. Når klasser samarbejder i projektforløb, møder eleverne forskellige tilgange og perspektiver – og lærer at arbejde sammen på tværs af alder og niveau.
Kreativitet i undervisningen
Kunst, musik og teater er ikke kun for sjov - det er også læring
Vi arbejder med udtryk og skabertrang. Elever lærer at tage ordet, stå frem og give deres tanker form – både med pensel, stemme og krop. Hvert år deltager alle i en større forestilling, og kreative fag er integreret i både hverdag og projekter.
De voksne gør forskellen
Vores lærere og pædagoger kender hver enkelt elev – og underviser med både faglighed, nærvær og nysgerrighed.
Ditte Ranfelt
Lærer, Mellemtrinnet
Anders Bøjlund
SFO-afdelingsleder
Emilie Thygesen
Lærer OB
Anton Hvidkjær Pedersen
Barselsvikar
Emil Leisin
Pædagog
Louise Eilsborg
Pædagog
Thomas Holberg Wied
Skoleleder
Kassara (Jung) Golubov
Rengøring
Maja Løvskov
Indskolingslærer
Rasmus Nielsen
Pedel
Jesper Stoklund Johansen
Trivselspædagog
Janne Rahbek
Lærer, mellemtrinnet
Anas Attaheri
Lærer, overbygningen
Emil Solgaard
Lærer, overbygningen
Ida Dalsgaard Villadsen
Lærer, overbygningen
Christina Manly Jacobsen
Viceskoleleder
Gitte Thygesen
Lærer, indskolingen
Marie Holland-Marsling
Læsevejleder
Helle Pinnerup
Skolepædagog og pædagog i Lillefrit
Lene Kröll Mortensen
Sekretær/bogholder
Helene Flūgge
Skolepædagog og pædagog i Lillefrit
Mads Rostgaard Andersen
Lærer, mellemtrinnet
Annette Christensen
Lærer indskoling
Mohammad Rahimi
Lærer i overbygningen
Kreativitet i undervisningen
Kunst, musik og teater er ikke kun for sjov - det er også læring
Vi arbejder med udtryk og skabertrang. Elever lærer at tage ordet, stå frem og give deres tanker form – både med pensel, stemme og krop. Hvert år deltager alle i en større forestilling, og kreative fag er integreret i både hverdag og projekter.
“Der er noget særligt ved at vise noget, man selv har lavet – og mærke, at det betyder noget for andre.”
Alma,
5. Klasse
Evaluering & progression
Vi måler på udvikling – ikke kun resultater
Undervisningen bygger på løbende feedback og tydelige mål. I stedet for karakterjagt bruger vi samtaler og konkrete produktioner som vurderingsredskaber.
Læring i trygge rammer
Elever skaber, leger og lærer sammen med lærere, der kender dem ved navn.
Lærere og ansatte
Én klasse pr. årgang skaber trygge relationer og nærvær.
Børn på skolen
Engagerede voksne, der kender hver elev .
Klasser pr. årgang
En klasse pr. årgang.
Klassekvotient 0. - 5. klasse
Elever pr. klasse.
Klassekvotient 6. - 9. klasse
Elever pr. klasse.
Ofte stillede spørgsmål
Har du spørgsmål?
Så har vi svarene
Hvor meget fylder det digitale på ALS?
Eleverne har adgang til digitale redskaber, fagportaler og læringsplatforme i dansk, matematik, naturfag, og kultur- og sprogfagene. Vi bruger også digitale evalueringsredskaber i undervisningen. Det digitale fylder – som på mange andre skoler – meget i hverdagen. Men selvom der findes mange smarte løsninger derude, så er vi ikke en skole, der omfavner alt det digitale eller er med på det nyeste nye. Vi synes, at det kunne læse i og orientere sig i fysiske materialer stadig er super vigtigt. Vi prioriterer derfor i lige så høj grad at være godt polstret ift. fagmaterialer i dansk og matematik i alle afdelingerne. Vi prioriterer f.eks. at have et bredt udvalg af læsebøger til indskolingen, for at styrke læselysten hos børnene. Det vi ikke selv har af læremidler, det låner vi gennem Center for Undervisningsmidler eller af virksomheder eller organisationer, der stiller materialer til rådighed.
Hvornår begynder eleverne at bruge computere og tablets?
I 0.-2. klasse stiller skolen IPads til rådighed. Disse bruges bl.a. i danskundervisningen til at understøtte læse- og skrivetilegnelsen. I 3.-5. klasse stiller skolen Chromebooks til rådighed i undervisningen. I 6.-9. klasse medbringer eleverne deres egen bærbare computer. På ALS er brugen af computere og tablets ikke et mål i sig selv, men et redskab i at understøtte en alsidig og differentieret læring.