Leg & kreativitet

Projektundervisning lærer eleverne, at omsætte viden til handling.

Vi lærer ved at gøre – sammen

Den traditionelle fagundervisning og den projektbaserede undervisning går hånd i hånd og supplerer hinanden. Eleverne arbejder i dybden med fagene og med fagenes kreative sider og formidling af læring.

Pædagogisk tilgang

Vi tror på, at børn lærer bedst, når læring er meningsfuld og engagerende og foregår i trygge rammer. Derfor arbejder vi projektbaseret, kreativt og med en tæt relation mellem elev og lærer.

Projektbaseret læring

Fra 0. til 9. klasse arbejder eleverne i temaer, hvor fag smelter sammen om virkelige spørgsmål. De researcher, bygger prototyper, præsenterer og reflekterer – og oplever, at deres idéer har værdi uden for klasselokalet.

Kreative udtryksformer

Teater, film, musik og kunst er faste ingredienser i hverdagen. Kreative fag giver plads til at lege med form og fortælling og styrker evnen til at tænke nyt på tværs af alle skolefag.

Nærvær & feedback

Med én klasse pr. årgang kender lærerne hver elev. Løbende dialog,  og elevsamtaler giver klar retning – og tryghed til at tage chancer, lære af fejl og vokse.

Undervisningen

Bred faglighed

På Albertslund Lille Skole møder eleverne en varieret undervisning, både almindelig undervisning i grundskolens obligatoriske fag og projektbaseret undervisning, hvor fagene kommer i spil i større tematiske og/eller tværfaglige forløb. Alle klasser har i deres skema et ”projektbånd”, der strækker sig over ugen.

Projektundervisningen omfatter også længerevarende og mere intensive forløb med udgangspunkt i ”Projektbaseret Læring” (PBL), der er en procesorienteret pædagogisk-didaktisk metode, hvor eleverne lærer ved at løse virkelighedsnære problemer/udfordringer. I projekt er eleverne oftest blandet på tværs af årgange i afdelingen.

To gange om året har vi fælles emneuger, der omfatter deltagelse af alle børn fra 0.-9. klasse. Her er eleverne delt ind i større aldersintegrerede grupper på tværs af årgangene.

Hvordan lærer man på ALS?

På ALS foregår læring som en aktiv og social proces

Eleverne forventes at deltage aktivt i undervisningen. Vi tror på, at engagement og ansvarlighed vokser, når eleverne har reelle muligheder for at påvirke og have en holdning til, hvad de lærer,
og hvordan de lærer det. Derfor er det et vigtigt mål for undervisningen, at de oplever ejerskab, indflydelse og anerkendelse i deres skolehverdag.

I projekterne lærer eleverne at være aktive deltagere i egen læringsproces, hvor de selvstændigt eller i grupper undersøger, analyserer, og forsøger at løse problemerne, ofte med udgangspunkt i et konkret problem eller en case. Projekterne har ikke bare fokus på faglig læring og tilegnelse af faglig viden, men også på samarbejde, elevdeltagelse, feedback-processer og refleksion over egen/andres læring, samt på formidling af viden.

Fag på tværs

Når fag og årgange krydser hinanden

Vi bruger fællesskabet aktivt i undervisningen. Når ældre elever forklarer faglige pointer til yngre, bliver de selv klogere. Når klasser samarbejder i projektforløb, møder eleverne forskellige tilgange og perspektiver – og lærer at arbejde sammen på tværs af alder og niveau.

Kreativitet i undervisningen

Kunst, musik og teater er ikke kun for sjov - det er også læring

Vi arbejder med udtryk og skabertrang. Elever lærer at tage ordet, stå frem og give deres tanker form – både med pensel, stemme og krop. Hvert år deltager alle i en større forestilling, og kreative fag er integreret i både hverdag og projekter.

De voksne gør forskellen

Vores lærere og pædagoger kender hver enkelt elev – og underviser med både faglighed, nærvær og nysgerrighed.

Ditte Ranfelt

Lærer, Mellemtrinnet

Anders Bøjlund

SFO-afdelingsleder

Emilie Thygesen

Lærer OB

Anton Hvidkjær Pedersen

Barselsvikar

Emil Leisin

Pædagog

Louise Eilsborg

Pædagog

Thomas Holberg Wied

Skoleleder

Kassara (Jung) Golubov

Rengøring

Maja Løvskov

Indskolingslærer

Rasmus Nielsen

Pedel

Jesper Stoklund Johansen

Trivselspædagog

Janne Rahbek

Lærer, mellemtrinnet

Anas Attaheri

Lærer, overbygningen

Emil Solgaard

Lærer, overbygningen

Ida Dalsgaard Villadsen

Lærer, overbygningen

Christina Manly Jacobsen

Viceskoleleder

Gitte Thygesen

Lærer, indskolingen

Marie Holland-Marsling

Læsevejleder

Helle Pinnerup

Skolepædagog og pædagog i Lillefrit

Lene Kröll Mortensen

Sekretær/bogholder

Helene Flūgge

Skolepædagog og pædagog i Lillefrit

Mads Rostgaard Andersen

Lærer, mellemtrinnet

Annette Christensen

Lærer indskoling

Mohammad Rahimi

Lærer i overbygningen

Kreativitet i undervisningen

Kunst, musik og teater er ikke kun for sjov - det er også læring

Vi arbejder med udtryk og skabertrang. Elever lærer at tage ordet, stå frem og give deres tanker form – både med pensel, stemme og krop. Hvert år deltager alle i en større forestilling, og kreative fag er integreret i både hverdag og projekter.

“Der er noget særligt ved at vise noget, man selv har lavet – og mærke, at det betyder noget for andre.”

Alma,
5. Klasse

Evaluering & progression

Vi måler på udvikling – ikke kun resultater

Undervisningen bygger på løbende feedback og tydelige mål. I stedet for karakterjagt bruger vi samtaler og konkrete produktioner som vurderingsredskaber.

Læring i trygge rammer

Elever skaber, leger og lærer sammen med lærere, der kender dem ved navn.

Lærere og ansatte

29

Én klasse pr. årgang skaber trygge relationer og nærvær.

Børn på skolen

226

Engagerede voksne, der kender hver elev .

Klasser pr. årgang

1

En klasse pr. årgang.

Klassekvotient 0. - 5. klasse

22

Elever pr. klasse.

Klassekvotient 6. - 9. klasse

24

Elever pr. klasse.

Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål?
Så har vi svarene