Albertslund Lille Skole er en fri grundskole i Albertslund tæt ved Herstedøster Landsby med én klasse pr. årgang.
Skolen blev stiftet i 1967 af engagerede forældre under friskoleloven som et forældrestyret, reformpædagogisk alternativ, hvor trygge rammer og elevinddragelse er fundamentet.
1967
Begyndelsen
En gruppe idealistiske forældre grundlagde Albertslund Lille Skole som en del af den første bølge af Lilleskoler. Visionen var en antiautoritær skole med barnet i centrum, hvor læring skulle ske gennem dialog, kreativitet og fællesskab – ikke traditionel katederundervisning.
start 1970'erne
Barnet i centrum
Inspireret af reformpædagogik, Grundtvig-Kold-traditionen og internationale forbilleder som Summerhill og Dewey blev undervisningen eksperimenterende, kreativ og dialogbaseret – med fokus på selvstændighed og fri udfoldelse frem for autoritet og terperi.
slut 1970’erne
Fra utopi til virkelighed
I midten af 70’erne blev pædagogikken på Albertslund Lille Skole stærkt præget af marxistisk tænkning. Skolen skulle ikke blot frigøre sig fra autoriteter, men også være et redskab til samfundsforandring. Emner og læseplaner fik et politisk præg, og undervisningen blev mere struktureret omkring solidaritet og samfundskritik.
1980’erne og 1990'erne
Nye krav og professionalisering
Med skærpet konkurrence og forandringer i samfundet blev lilleskolen nødt til at tilpasse sig. Afgangsprøver blev indført, og forældrerollen ændrede sig gradvist fra andelshavere i et fælles projekt til forbrugere af en skoleydelse. Pædagogikken blev professionaliseret og i højere grad formuleret af de ansatte lærere og pædagoger.
I dag
I dag – Lilleskolens relevans
Lille Skolen står stadig som et alternativ til folkeskolen. Med fokus på fællesskab, kreativitet, musiske fag og eksperimenterende pædagogik videreføres ånden fra 1960’erne. Samtidig matcher skolens værdier nutidens krav om innovation, teamwork, fleksibilitet og demokrati – egenskaber som fremhæves som nødvendige i den globale konkurrence.