LilleFrit – hvor du ikke vil hjem fra

På Lille Frit er vi optaget af at skabe et sted, hvor alle børn oplever sig som en del af fællesskabet. Trygge fællesskaber og gode relationer til venner og voksne er forudsætningen for et godt børneliv

Et frirum til leg

Pædagoger med fælles
faglig retning

Trygge miljøer – blik for hvert barn

Det er vigtigt for os at skabe trygge miljøer, hvor ambitiøse og engagerede medarbejdere ser børnenes potentialer og forskelligheder.

Vi har et tæt samarbejde mellem forældre, lærere, pædagoger og ledelse, og vi går langt for at sikre det enkelte barns trivsel og udvikling.

Børnene møder hver dag imødekommende og anerkendende voksne i Lille Frit. Den daglige kontakt mellem børn og voksne er kendetegnet ved opmærksomhed, omsorg, glæde og humor. I Lille Frit støtter vi op om, at børnene møder nye legerelationer og forfølger muligheden for at finde deres egen passion i en bred vifte af aktiviteter og lege.

Fællesskab og relationer

Vi arbejder med at skabe tryghed og gode relationer.

Børnene arbejder med at definere sig selv og sætte egne grænser samt lytte til og respektere andres grænser. Vi arbejder på at byde hinanden ind i lege og hjælpe hinanden i vores værksteder. Vi lærer, at det er en styrke, at vi er forskellige, og at vi alle er gode til forskellige ting. Vi arbejder med finmotorik i de kreative værksteder, så der vil ofte være skabeloner og færdige idéer, man kan kopiere.

I Lille Frit har vi også fokus på at lære at kunne deltage i regellege. Fodbold, rollespil og Uno kræver, at vi holder os til det samme regelsæt for at det bliver sjovt. Arbejdet med relationer får også fokus: Hvem er man i gruppen, hvordan passer vi på hinanden, og hvordan tager vi omsorg for de venner, der ikke er til stede lige nu. Vi arbejder med medbestemmelse og demokrati på vores børnemøder, hvor børnene får medbestemmelse over, hvad der skal være af aktiviteter, og hvad vi spiser af bålmad m.m.

I værksteder og aktiviteter får børnene mere ansvar med alderen. Der lægges op til, at børnene i stigende grad selv kommer med idéer til projekter og forløb. I aktiviteter med de mindre børn er de større børn forbilleder, og vi forventer, at de tager den rolle seriøst.

Aktiviteterne

Nogle børn bygger huler i skovkanten. Andre trykker t-shirts med egne motiver. Nogen bager pizza over bål, mens andre læser højt for en ven. Vi skifter mellem planlagte forløb og frie idéer, som børnene selv bringer i spil

Bål og udeliv

Vi tænder bål, laver mad i naturen og bygger med grene og snor. Her er der plads til både samarbejde og eventyr.

Brætspil og kort

Et fast hjørne i hverdagen: her dyster børnene i strategiske, sjove og samarbejdsbaserede spil.

Kreativt værksted

Børnene arbejder med maling, pap, tekstil og genbrugsmaterialer – fantasien sætter rammen.

Madprojekter

Vi laver snacks, bager boller eller eksperimenterer med nye opskrifter – og spiser selvfølgelig sammen bagefter.

Bevægelseslege

Boldspil, stafet, dans og fri leg på skolens arealer – kroppen skal også have lov at lege med.

Rollespil og fortælling

Vi opfinder figurer, skaber universer og spiller scener – både med udklædning og uden.

Film og stop motion

Med iPads og rekvisitter skaber børnene egne fortællinger, små film og animationer i grupper.

Læsning og hyggekroge

Et stille hjørne til dem, der har brug for ro – med bøger, puder, tæpper og plads til fordybelse.

Samarbejde med hjemmet

Samarbejde om børnene

Et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem forældre, pædagoger og lærere er en forudsætning for at skabe trivsel og udvikling for alle børn. Vi lægger vægt på en løbende kontakt mellem SFO/skole og hjem. Samarbejdet bygger på, at vi kender hinanden og har en ærlig dialog om børnene og opgaven.

Børnenes primære voksne deler relevant viden i hverdagen for at kunne tage de rette hensyn til det enkelte barns trivsel. Det tætte samarbejde giver mulighed for at få flere perspektiver på barnets situation og for at kunne handle omsorgsfuldt i mødet med barnet.

Gode overgange, aktiviteter og leg

Overgange og tryghed

Når børnene hver dag skifter fra skole til Lille Frit, er det vigtigt, at viden om skoledagen kommer med, så vi bedst kan hjælpe og støtte det enkelte barn. Det sikrer vi ved at have et tæt samarbejde om børnegruppen – pædagoger, der både er i klassen og i Lille Frit – samt ved altid at være nysgerrige på, hvordan deres dag er gået.

Hverdagen

Vi ved, at leg og medbestemmelse er vigtige faktorer i børnenes fritidsliv, og det er vigtigt, at børnene oplever, at de har medbestemmelse og frie valg.

Med udgangspunkt i børnenes ønsker og de voksnes indsigt i børnegruppen planlægges det pædagogiske indhold. Hver dag er der mange forskellige aktiviteter, som børnene kan vælge at deltage i. Vi er opmærksomme på at understøtte børns frie leg og at skabe deltagelsesmuligheder, så børnene udvikler deres legekompetencer og relationer

Vores team

Pædagoger med fælles faglig retning

Vi er 7 medarbejdere ansat i SFO’en - alle er pædagogisk uddannede. Alle arbejder målrettet og i samarbejde med at skabe sammenhæng og kvalitet for børnene.  Den samlede kompetence er et godt udgangspunkt for at kunne skabe optimale læringsmiljøer for børnene:

  • Barnet mødes, hvor det er

  • Der skabes de bedste rammer for børnene med fokus på fællesskaber og gode relationer

  • Børneperspektivet inddrages i planlægning af aktiviteter

  • Børnenes trivsel og læring er udgangspunkt for indretningen af Lille Frittens rum

  • Personalet udarbejder årshjul, månedskalender og ugeplaner, der understøtter børnenes læring og trivsel.

et kig ind
i fritten

Der er altid liv og glade dage i vores Lillefrit

Vores fællesskabspolitik

Sammen arbejder vi aktivt for trivsel, tryghed og gensidig respekt. Det betyder, at vi er sammen om at passe på vores fællesskab og giver plads til forskellighed. Vores fællesskabspolitik leves i praksis – ikke kun på papir.

Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål?
Så har vi svarene